Twilight i serieversion!!

Det var ett tag sedan man läste Twilight, eller hur? Som de flesta blev jag otroligt fängslad och kunde inte släppa de fantastiska böckerna, men jag var aldrig något riktigt fan. De föll lite i glömska, och även om det för stunden kändes som om man aldrig någonsin skulle kunna hitta en bättre bok så fortsatte jag förstås att läsa annat och hittade självklart en massa andra böcker som jag älskar.
Men när jag läste om att den första boken Om jag kunde drömma skulle släppas i serieversion i två delar så blev jag lite sugen, men det var först nu för ett par veckor sedan som jag bestämde mig för att beställa dom (nu har ju även andra delen kommit ut).



Titel: Om jag kunde drömma - den grafiska romanen (det är två delar, se bilderna ovan)
Författare: Stephanie Meyer, teckningar av Young Kim
Genre: En massa olika, men främst romantik.

Även om jag föredrar de vanliga böckerna så var det ganska spännande att läsa Twilight som serie! Tecknaren Young Kim har gjort karaktärerna så som hon själv och Stephanie Meyer upplever dem, inte likt skådespelarna, och det är ju lite förvirrande när man är så van vid filmerna.
Det sämsta är att karaktärerna är väldigt stela. Vampyrerna är inte helt olika människorna, och man får inte uppleva Edward på samma sätt som i böckerna. Trots att tecknarstilen påminner om manga så kan serieversonerna inte klassas som sådant (först och främst så läses de här som vanliga böcker från vänster till höger, inte som japanska mangaböcker). Personerna har liknande ansiktsform men inga mangaögon, och allt är inte så gulligt som i manga. Allt är ganska vackert tecknat, de sista sidorna i båda böckerna är jättefina!
Jag ogillar dock starkt att de har klippt in saker i bilderna, tex. bilar.
Det var härligt att få tillbaka samma gamla mysiga känsla man får av att läsa Twilight och jag blev grymt sugen på att läsa om de vanliga böckerna.
Det här är korta böcker, men jag hoppas att de gör serieböcker även av de följande böckerna!

Betyg: Det är oerhört svårt att betygsätta en serie, det finns väldigt många bra och dåliga saker. Men efter lite funderingar så måste jag nog ge den 4/5 för att det var underhållande läsning!

//Johanna


Trackback