Skuggan över stenbänken av Maria Gripe

Hejsan! Idag tänkte jag recensera en bok av en av mina favoritförfattare, Maria Gripe

Titel: Skuggan över stenbänken
Författare: Maria Gripe
Genre: Det är en massa mysterier... men inte direkt en deckare, så mystik blir det.
Handling: Det handlar om en ganska vanlig familj, som bor.. var det i Stockholm? Äsch, orkar inte kolla det nu. De bor i alla fall i ett stort hus i utkanten av en stad. Året var 1911. Huvudpersonen är en ganska vanlig tjej i 13-14 årsåldern(förlåt om detta är otydligt men det var ett tag sedan jag läste den här boken) som till sitt eget missnöje heter Berta. När familjens "husa" slutar måste de skaffa en ny, ett beslut som de lägger på barnens farmor. En mörk kväll i november dyker Carolin upp. Hon är en ung flicka, i... ja, sexton-sjuttonårsåldern. Hon är glad och pigg, artig och trevlig mot alla. Hela familjen börjar genast tycka om henne. Hela familjen, utom hushållerskan Svea, som påstår att det är något skumt med henne.
Men efter ett tag blir Berta misstänksamt. Varifrån kommer egentligen Carolin? Vem är hon? Och vad gör hennes mystiska tvillingbror ute på stan? 
Berta börjar undra om allting verkligen står rätt till med sin nya husa.


Jag har alltid gillat Maria Gripes "mystiska" böcker. (Tex Agnes Cecilia: en sällsam historia och Tordyveln flyger i skymningen)
Men tyvärr blev Skuggan över stenbänken till en början en besvikelse. Jag tyckte att den började trögt och orkade inte läsa vidare. Efter några dagar försökte jag igen, och då gick det bättre. Jag kom in i själva historien, och sedan ville jag inte släppa boken tills den var utläst. *Mimmie är en bokslukare*
Miljöerna känns verkliga, och jag älskar de starka karaktärerna Carolin och Svea.
Slutet är verkligen överraskande och riktigt bra! Jag läste med gapande mun, bildligt talat. Tänkte liksom: "va? Slutar det så??"
Ett plus med boken är att man får reda på lite hur det var på tidigt nittonhundratal, när kvinnorna höll på att kämpa för sin rösträtt osv.
Jag tycker att Skuggan över stenbänken är en riktigt bra bok, men den får minuspoäng pga. den tröga början.

Betyg:
Skuggan över stenbänken får en knapp fyra av fem.
http://www.biblioteket.se/default.asp?id=2203&isbn=9148507253&btj=http%3A%2F%2Ftifo.btj.se%2F2675275213886614


Trackback