Det händer nu av Sofia Nordin



Titel: Det händer nu
Författare: Sofia Nordin
Genre: Ungdomsbok
Handling: "Vi sitter i uppehållsrummet, Sirgrid och jag, och Mimmi, Zainab och Isis, och plötsligt är det som om jag inte står ut längre. Jag vill skrika och kasta saker omkring mig. Vad är det jag håller på med? Inte en enda sekund till vill jag låtsas. Jag vill kyssa Sigrid mitt när alla ser på. Men jag sitter bara kvar och fortsätter prata om något nytt fantastiskt läppstift som Isis har hittat jättebilligt på H&M."

Stella är populär. Alla killar vill ha henne, men hon är inte intresserad. Den enda hon ser är Sigrid. Sigrid går i klassen och Stella har svårt att erkänna för sig själv att hon är kär. I en tjej. Varenda minut tillsammans med Sigrid bultar Stellas hjärta och hon vill inget heller än berätta för Sigrid.
Men hur berättar man något sånt?

Respons: Det här är en något annorlunda bok. Ofta läser jag om tjejer som blir kära i killar och tvärtom, men en tjej som blir kär i en tjej har jag inte stött på många gånger tidigare.
Jag tycker att det är bra skildrat, allt känns verkligt. Det är bra formuleringar också, när man läser flyter allt på bra.
Dock tycker jag att den är något tråkig ibland... jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag tror att det är för att den är lite enformig. Det handlar för det mesta bara om Stella och Sigrid, inte så mycket annat. Fast å andra sidan så gillar jag att det är mer känslor än händelser som beskrivs.

Om författaren: 2009 nominerades Sofia Nordin till Augustpriset för sin bok Natthimmel, som jag inte har läst. Hon har skrivit ett antal böcker, och även översatt lite grann.

Betyg: 4/5!

//Johanna

Trackback