Jag vill ha ett liv av Sofia Hedman



Titel: Jag vill ha ett liv
Författare: Sofia Hedman
Genre: Ungdomsbok
Handling: Katti är en 15-åring som vågar allt som de andra inte vågar. Hon skiter i skolan, är uppkäftig mot lärarna, skolkar och går på de häftigaste festerna. Hon kan få vilken kille hon vill, om hon vill.
Men Katti är ändå så totalt misslyckas.
Hon har stora koncentrationssvårigheter och har flera gånger blivit avstängd från skolan. Men snart börjar både lärarna och Katti sjlv att undra. Hon är ju inte riktigt normal?

Jag har läst den här boken två gånger nu, för att den är så bra. Den skildrar på ett starkt hur det är att ha AD/HD och hur fel det kan bli om man inte får rätt hjälp. Även mindre vardagsproblem får man ta del av, som kompisar som inte fattar någonting och bara tror att hon är dum i huvudet.
Jag vill ha ett liv upplevde jag inte direkt som en sorglig bok, men den är ändå väldigt tragisk på sina ställen.
Ett minus är att inledningen känns lite svajig, men den blir jättebra när man kommer in i den ordentligt.
Den var hyffsat lättläst (inte så att det precis står LÄTTLÄST på den, men den var inte så avancerad att förstå), men kunde ha varit lite längre. Men vill man ha mer av det goda så kan man alltid läsa forsättningen Kanske ett liv.

Betyg: 5/5!

//Johanna


Trackback