Sorry sorry...


Hejsan, Mimmie här. Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte har bloggat på ett tag. Har ingen annan förklaring än att jag helt enkelt har glömt bort det.
(Ni kan dock inte vänta er lika mycket inlägg från oss i år som förra året, eftersom vi alla har betydligt mycket mer läxor.)

Jag har ingen recension på lager, men jag tänkte göra ett par listor.

De fem bästa bokserierna, enligt mig:

  1. . Harry Potter (J. K. Rowling). Ja, vad kan jag säga? Så mycket har redan blivit sagt om dessa underbara, underbara böcker som jag älskar.
  2. Skämmarböckerna (Lene Kaaberbøl) Jag har redan skrivit om denna serie ett antal gånger, men jag gör det gärna igen; skämmarböckerna kan klassas som fantasy, men den påminner inte om någon annan fantasy jag någonsin läst förut. Jag brukar säga att det är svårt att skriva en fantasy som är unik, men finns det någon som är det, så är det den här. LÄS!
  3. Drakväktaren (Carole Wilkinson) en spännande, sorglig, gripande, lärorik, underbar trilogi. Ha inga förutfattade meningar om den, snälla - den är absolut värd en chans.
  4. En ö i havet (Annika Thor) vi boksystrar har väldigt olika boksmak, men denna serie älskar vi.  (det kan väl ha lite att göra med att är göteborgare, men läs den ändå - det är en upplevelse du inte vill gå miste om. Annika Thor skriver så speciellt.)
  5. Twilight (Stephanie Meyer) jag funderade länge innan jag lade till denna. Jag är visserligen inget fan av dem längre - varken handlingen eller karaktärerna - men jag kan inte neka till att jag var totalt beroende av dem under en period. Och visst är de spännande, omöjliga att släppa... jo, de förtjänar nog i alla fall en plats på min lista.
De fem bästa klassikerna, enligt mig:

  1. Godnatt Mister Tom (Michelle Magorian) - skrev just en recension av den. Scrolla ner lite om du vill läsa den :)
  2. Skattkammarön (Robert Louis Stevenson) sjukt spännande handling. Dock kanske lite svår, om man läser originalet, vilket jag gjorde. Det kanske finns enklare verisioner?
  3. Oliver Twist (Charles Dickens) har ni säkert hört talas om...
  4. Ringaren i Notre Dame (Victor Hugo) utspelar sig i Paris på fjortonhundratalet. Den skrevs dock på artonhundratalet. Jag har bara läst en förenklad verision, men den är dock mycket spännande och sorglig.
  5. Robin Hood (Howard Pyle) innan jag läste boken kopplade jag, som säkert många andra, Robin Hood till den tecknade Disneyräven, men jag ändrade uppfattning helt!
De fem bästa ställena att läsa på, enligt mig:
  1. Sängen - hur många gånger har jag inte legat uppe med ficklampa och läst långt in på natten, trots att det är skola nästa dag och jag borde sova? Det är defentitivt något speciellt med det.
  2. Utomhus en fin dag - finns inget mer underbart än att sitta på en bänk någonstans och läsa, solen skiner och människor är glada...
  3. På bibliotek - det kanske är lite konstigt, jag vet inte. Men jag älskar bibliotek; stämningen, långa rader av böcker, och så hör man bara steg, prassel av boksidor och enstaka mumlanden då och då... jag har flera gånger suttit och läst tills de har stängt.
  4. I skolan - jag brukar ganska ofta (hehehe) ta med böcker till tråkiga lektioner. Lärarens prat tonar sakta bort, allt försvinner... det är skönt. Fast inte så kul när läraren upptäcker det, såklart.
  5. På tåg - jag tycker att det är ganska mysigt. Omgivningen flyger förbi utanför fönstret och man vet att man (oftast, iaf) är på väg till någonting kul...


Rebecca

Åh, jag förstår vad du menar med bibliotek! Jag älskar också att sitta och läsa/skriva där. (:

2011-11-16 / 18:38:23
BLOGG: http://littlemissdreamy.blogg.se/

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback