Höstläsning!

Hejsan!
Nu börjar det ju bli höst. Löven faller av och det blir kallt och grått.
Jag är en sommarmänniska, så det mesta med hösten avskyr jag. Men det finns även en hel del bra saker med hösten, som till exempel höstläsning.
Höstläsning är för mig något extra. Det är då det regnar och blåser utanför, det är helt mörkt, och du sitter i ditt rum med tända ljus och är djupt försjunken i en riktigt bra bok.
Det ska vara en sån där bok som låter dig ryckas med, som låter dig försvinna från verkligheten i några timmar. Här är tips på riktigt bra höstläsning(visserligen är de bra annars också, men framförallt på hösten!) :

FEM-böckerna av Enid Blyton. De är deckar/äventyrsböcker, skrivna på fyrtio- sextiotalet. De är korta och lättlästa utan att kännas barnsliga. Riktiga slukarböcker! Det finns ett tjugotal böcker i serien, jag har läst ungefär hälften. De finns att låna på bibliotek.

Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe. En småläskig rysare. Handlar om gamla mysterier från början av nittonhundratalet. Spöken, gamla klockor som går baklänges... ni fattar xD
Den är aldrig så läskig så att man blir rädd. Jag skulle vilja kalla det en mys-rysare!

Den tatuerade mamman av Jacqueline Wilson. Jacqueline är väl allas vår favoritförfattare när det gäller tjejböcker, antar jag. Den här står inte ut jättemycket från mängden, men är fortfarande bra! :)

Alla böcker i narnia-serien av C.S. Lewis. Missa inte dessa klassiker!!!  
Ni har säkert sett någon av de nya narniafilmerna? Jag rekomenderar starkt att ni läser böckerna också, för de är helt underbara! Jag läste den första när jag var sju år (jag var visserligen en liten bokslukare redan då, men ändå), och läser dem fortfarande med jämna mellanrum. 
De är spännande och fantasifulla och jag älskar dem!

Katarina von Bredow har ju skrivit förskräckligt massa kärleksböcker, och jag rekomenderar dem allihop.

En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup, Öppet hav av Annika Thor. Några av de få böcker som alla tre boksystrar älskar! Handlar om två systrar som flyr till Sverige under andra världskriget.
(Jag antar dock att vi älskar dem extra mycket, eftersom det utspelar sig i Göteborg.)

Ja, det var några. Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men det orkar jag inte nu xD
Hoppas att ni blev inspirerade, och i så fall, ha en trevlig läsning!

/Mimmie




steffi och nelli älskaren!

En ö i havet-bökerna är såååååååååå bra! bästa bökerna jag läst! alla måste läse de!!

2011-10-21 / 17:40:47

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback