Lov-mys!

Hej, Johanna här.
Jag tänkte att eftersom det snart är höstlov så ska jag tipsa er om lite mysig höstläsning.



1. Fem-böckerna av Enid Blyton
Om man gillar gamla böcker är de här att rekommendera. Dina föräldrar har säkert läst dom.
Dom handlar om ett gäng barn som är kusiner, och deras hund Tim. De kallar sig för fem-gänget och råkar hela tiden ut för mystiska fall som måste lösas. Barndeckare alltså. Det mysiga med fem-böckerna är att dom är riktigt spännande, men aldrig riktigt läskiga. Eftersom det finns väldigt många, kanske ett 20-tal stycken, så tar dom inte slut direkt. Perfekt höstlovsläsning!



2. Hugo och Josefin av Maria Gripe
Åh, gud vad länge sedan det var jag läste de här tre böckerna. Jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket av dom - mer än att jag tyckte att de var jättebra. Man får till en början följa Josefin som börjar skolan och är lite utanför, men så blir hon vän med den något egendomlige Hugo.
(Det var som sagt länge sedan jag läste den här, rätta mig om jag har fel!)



3. Sockervadd och svåra val av Jaqueline Wilson
"Allt skulle egentligen vara ganska bra. Om inte mamma och Steve plötsligt en dag berättade att vi skulle flytta till Australien! Och att de tyckte att det var självklart att jag skulle följa med! Men inte kunde jag svika pappa? Mamma hade ju Steve. Pappa hade ju bara mig!"
Det har varit ganska mycket Jaqueline Wilson böcker här på Boksystrar, men det här är en av hennes bästa. Det var den första boken jag läste, och den handlar om Flora, eller Floss som hon kallas, vars föräldrar är skilda. Hon har tillbringar flera år hos sin mamma, men när de ska flytta till Australien tar hon steget att flytta hem till sin pappa istället.
Det är fina bilder, den är otroligt välskriven och ganska sorlig.



4. Spiderwick av Holly Black och Tony DiTerlizzi
På något sätt förknippar jag höstlov med fantasy. Spiderwick består av 5 ganska lättlästa böcker som är rätt bra. De handlar om tre syskon som flyttar till ett gammalt hus fyllt av magiska varelser, b.l.a. vättar.
Lättläst men spännande. Låna alla 5 och sträckläs!

Kan inte komma på någon annan passande bok just nu, det kanske dyker upp nya om ett tag.
Själv ska jag läsa en massor, och det kommer säkert dyka upp ett par inlägg också.
Ha en jättebra höstlov!

//Johanna


Mimmie

asså det är ganska kul för i mitt inlägg om "höstläsning" (xD) skriver jag också om FEM-böckerna. Haha, men dom är så awesome så att det är bara bra att reklamera dom lite mer ^^ och Hugo och Josefin, ÄLSKA! <333

2011-10-25 / 19:09:05
Alicia

Hejhej jag har två boktips till er och alla som läser denna braiga blogg! House of night serien och Vampire Academy serien!! Båda handlar om vampyrer och är jääättebra tycker jag! LÄS :P

2011-10-31 / 10:20:41
Marie Björk

Grattis till er superfina bokblogg, hälsningar från en bokälskare!

2011-11-01 / 13:07:36
Rebecca

Håller med Alicia - läs Vampire academy!

Men i övrigt kan man ju inte göra annat än att älska Fem-böckerna. <3

2011-11-16 / 18:46:15

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback