I häxjaktens skugga av Sarah Singleton

Äntligen tillbaka på boksystrar!
Jag (Johanna) har haft ett långt och härligt sommarlov och är nu riktigt taggad att börja blogga igen! Under tiden jag varit ifån bloggen har jag hunnit samla på mig ett rejält lager böcker som jag ska dela med mig av i höst!
Jag börjar med en riktigt bra bok:



Titel: I häxjaktens skugga
Författare: Sarah Singleton
Genre: Förr i tiden (Och lite övernaturligt skulle jag nog även vilja påstå.)
Handling: Isabella har funnits i 300 år, men länge har hon befunnit sig i en annan värld: Skugglandet. På 1200-talet blev hennes mor anklagad för att vara häxa och brändes på bål. Nu måste Isabella vara väldigt försiktig och inte upprepa det som hände hennes mor.

Elizabeths familj är också förföljd. De är katoliker i den tid då england har övergått till att bli protestantiskt.

De båda flickorna, som är runt 12 år men verkar vara betydligt äldre, stöter på varandra av en slump.
När Elizabeths familj hotas och arresteras bestämmer sig Isabella för att hjälpa dem.

I häxjaktens skugga tillhör en av de bästa böcker jag har läst. Det är en spännande handling, och att det är på 1500-talet gör den lite annorlunda än vad jag är van vid att läsa.
Jag har bara två synpunkter:
1) Det tar tid att komma in i handlingen. Dessutom är detta en bok som du, i alla fall i början, måste läsa rätt regelbundet för att hänga med i. Men ge den en chans!
2) Språket är väldigt bra och Sarah Singleton målar upp levande miljöer på ett detaljrikt sätt. Tyvärr lite för detaljrikt ibland. På vissa ställen skulle jag vilja ha mer handling och mindre beskrivningar.

När du väl har kommit in i boken är den fantastisk. Inga delar känns otydliga, istället upprepas saker så att du inte glömmer av vad som hänt, och man lever sig lätt in i den. Betyget är tveklöst.

5 av 5 möjliga!

//Johanna

Trackback