Skuggporten av Lene Kaabelbøl


Genre:
jag skulle nog sätta den på någon sorts verklighetsfantasy.

Handling:
Det var sju år sedan Annas mamma försvann. Och nu hör Anna hennes rop på hjälp, men bara inne i sitt huvud. Håller hon på att bli tokig? Eller är hennes mamma tillfångatagen någonstans och behöver hjälp?
Spåren leder henne till deras gamla hus, där hon hittar en port, porten till Nattlandet.
Nattlandet, där den onda härskarinnan Nera regerar med grymhet. Där får Anna veta att hon är Nyckelns Arvinge, och att det alltså är hennes uppgift att störta Nera och rädda sin mamma.

Jag hade höga förhoppningar på den här boken, på grund av att jag har läst en annan fantasyserie av Lene Kaabelbøl. Jag blir tyvärr besviken. Handlingen känns inte alls unik, och man kan nästan gissa sig till vad som ska hända.
Dock är vissa saker ganska överraskande, vilket höjer betyget något. Trots det får den inte mer än en tvåa av fem möjliga.

Jag kan trots det tipsa om en annan väldigt bra serie av Lene Kaabelbøl:
Skämmar-serien. Den består av fyra böcker;
Skämmerskans dotter, Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget. Det är en underbar fantasy som man bara slukar. Den passar för både killar och tjejer.
Det är en av de bästa fantasy-serierna jag någonsin läst!


Trackback