Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith


Titel: Damernas detektivbyrå (första delen i en serie med samma namn)
Författare: Alexander McCall
Genre: Deckare
Antal sidor: 235 (på pocket. Finns den ens inbunden?)
Handling:
När Precious Ramotswes pappa dör ärver hon en stor summa pengar. Mma Ramotswe (som hon kallas) funderar på vad hon ska göra av alla pengar och kommer fram till att hon ska starta ett företag. Men inte vilket som helst - hon ska starta en privat detektivbyrå. Därmed blir hon Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, faktiskt Botswanas första detektiv över huvud taget.
Även fastän Mma Ramotswes metoder är lite udda, så lyckas hon lösa det mesta med hjälp av klokhet, sunt förnuft och en användbar förmåga att få folk att öppna sig.
Vanliga människor kommer till damernas detektivbyrå med sina bekymmer; otrogna män, försvunna barn och stulna bilar - inget är för stort eller för smått för Mma Ramotswe.

Jag ska börja med att säga att trots att detta klassas som en vuxenbok, så går den utmärkt att läsa om du är över tretton och har lite läsvana.
Detta är en underbar liten feelgood-deckare som man bara måste älska. Jag brukar inte läsa deckare, men det här kan verkligen inte klassas som en vanlig deckare tack vare alla inslag av värme och livsklokhet. Jag avgudar Mma Ramotswe, som är något av en femenist, trots att hon aldrig glömmer att vara artig och visa hänsyn.
Boken skildrar Afrika, men inte det eländiga Afrika med svält och torka, utan det livsglada, och de människor som bor där. Den är uppiggande, färgstark och med inslag av varm humor som ibland får mig att skratta högt.
Ett minus är att den är så kort, och så tycker jag att det kunde ha varit lite mer spännande fall ibland. Bortsett från det kan jag inte hitta någonting att klaga på! Jag ser verkligen fram emot att läsa resten av serien.
Betyg: en stark fyra av fem möjliga!

/Mimmie

Trackback