Sandor slash Ida av Sara Kadefors

Jag har hört en hel del om den här boken, men inte hunnit läsa den förrän nu...


Titel:
Sandor slash Ida
Författare: Sara Kadefors
Genre: ungdomsbok
Antal sidor: 283

Handling:
Sandor går i nian, bor i en håla utanför Göteborg, tränar balett och kallas för bögjävel.
Ida går i nian, bor i Stockholms centrum, har ändlösa kafésittningar med kompisar och kallas för bimbo.
Båda hatar sitt liv.
De får kontakt genom chatten, där Sandor en dag gör ett inlägg och skriver att han känner sig ensam och behöver snacka med någon. Ida känner likadant, så hon svarar honom. De börjar melja mer och mer, och det blir början på deras vänskap.
Men när de träffas i verkliga livet blir det inte som de hade tänkt sig...

Jag tycker att boken var bra. I början kanske den var lite seg, men det blev bättre. Tempot är snabbt utan att vara stressigt och den är absolut en sträckläsare - jag läste ut den på tre dagar.
Jag gillar kontrasten mellan Ida och Sandor, och hur mycket deras liv skiljer sig från varandra. Jag tycker även att både karaktärerna och konversationerna känns mycket verkliga.
Jag tror att det bästa med boken är att den passar för alla; både jag, min mamma, min pappa, och min tjugofyraåriga storebror tycker att den är jättebra.
Boken vann Augustpriset 2001 för Bästa ungdomsbok, och är alltså mer än tio år gammal. Låt dig inte skrämmas av detta, utan åk till närmaste bibliotek och låna den, om du inte redan har läst den. Rekommenderas starkt!


Betyg: en stark fyra av fem möjliga ger jag till Sandor slash Ida.

Trackback