Dystopiböcker

Böcker som utspelar sig i en dyster framtid ligger väldigt rätt i tiden just nu.
Några kända dystopier:
 
Hungerspelen av Suzanne Collins
Matchad av Ally Condie
Döden i dina ögon och uppföljaren Arvet av Rachel Ward
Oönskad av Gemma Malley (kanske inte jättekänd)
Divergent av Veronica Roth (planerar att läsa)
 
 
Jag var väldigt inne på sådana böcker för någon månad sedan, men jag tror att ämnet är väldigt svårt att skriva om:
 
  • Samhället måste inte vara sannorlikt, men trovärdigt tycker jag att det ska vara. Även om människosynen är helt annorlunda i boken så måste vi på något sätt kunna förstå oss på det. Det är en fördel om författaren här kan begränsa sig och inte låta beskrivningarna blomma ut för mycket på alla avancerade lagar och oskrivna regler.
 
  • Karaktärerna måste förstås anpassas efter levnadsvillkoren, men jag tycker att alltför många personer i böckern ligger så långt bort från vår människosyn så jag har svårt att förstå mig på dem. Då blir de platta och tråkiga.
 
  • När jag provade att skriva en framtidsnovell så insåg jag hur svårt det var att få till beskrivningarna, på allting! Läsaren måste förstå samhället, men förklarar man för mycket blir det tråkigt.
 
  • Att skriva en originell dystopi är nog också en utmaning. Jag tycker att många av de jag har läst flyter ihop i kanterna, de är utformade efter precis samma ramar. Gäsp.
 
Så många platta och misslyckade dystopier har skrivits. Vad är det då som fortfarande lockar oss att läsa den här typen av litteratur?
Kommentera gärna!
 
//Johanna


Anonym

Hej jag gillar att läsa dystpier och jag läste precis ut en som var jättebra! Rör mig inte heter den av Tahereh Mafi!

2012-12-25 / 09:49:57
Linda

Åh. Matchad är jättebra. Jättebra. Punkt.
Men Hungerspelen är också jättebra. Sådetså.

2012-12-31 / 11:27:38
BLOGG: http://lindasondell.devote.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback