Tretton skäl varför av Jay Asher


Författare:
Jay Asher
Genre: snyftare
Handling: 
En dag får Clay Jenssen ett paket med posten. Det är en skokartong som visar sig innehålla sju stycken kassettband. Clay börjar lyssna och upptäcker att det är Hannah Bakers röst på banden - Clays hemliga kärlek.
Hannah har begått självmord två veckor tidigare, och på banden berättar hon om sina tretton skäl varför. Varje skäl är en person, och Clay fortsätter att lyssna, trots att han vet att turen snart kommer till honom - snart kommer han få veta varför han är ett av skälen till att Hannah tog livet av sig.

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om den här boken. Det är en spännande och bra uttänkt story, men jag blir inte särskilt berörd. Nej, jag tycker knappt att den är sorglig alls (det kanske bara är jag som inte har några känslor...?).
Jag fattar heller inget större tycke för karaktärerna, och ibland känns Hannahs skäl nästan lite mesiga (Gud bevare mig, vad säger jag? xD).
Den enda anledningen att jag läste vidare var faktiskt att jag ville veta historien bakom Clay och Hannah.
Nej, det här är ingen bok för mig, direkt.
Obs! Detta är naturligtvis baserat på mina tankar och åsikter.
Betyg: en tvåa av fem möjliga.

Har någon av er läsare läst boken? Kommentera gärna vad ni tycker - jag skulle gärna vilja få höra andras åsikter.

//Mimmie



Trackback