Blod av Åsa Anderberg Strollo

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/00/07/70/38/97/3/anderberg-strollo-asa-blod.jpg
Genre: ungdom
Antal sidor: 234
Handling:
Det är hösten när Ida är fjorton år. hösten när klimatet och naturen skenar och när ingenting är som det var.
Ida har nämligen hittat ett brev på sin mammas skrivbord. Det är från en gubbe som skriver till hennes mamma och påstår att han är Idas biologiska pappa, och plötsligt är ingenting sig likt.
om det inte var för sina vänner Nisa och Julia skulle Ida knappast överleva. Men vem kan man lita på? Och hur viktiga är blodsband - egentligen?

Blod är kanske inte så unik i sin genre. Det är en skildring över en tonårskris och "jakten på sanningen", typ. Det som gör den speciell är att författaren har valt att ta med klimatförändringarna i handlingen, och det tycker jag är bra. Utan det skulle det kanske blivit lite tråkigt - men vad vet jag?
I alla fall... jag har inte så mycket att säga om den här boken. Vanlig, skulle jag nog beskriva den som. Språket är vanligt, handlingen är ganska vanlig.

Betyg: efter ett tags fundering ger jag den 3/5

Trackback