Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


Genre:
verklighetsfantasy/övernaturligt
Antal sidor: 515
Handling:
Engelfors. Vackert namn, risig stad. Där bor bokens sex huvudpersoner: Minoo, plugghästen och outsidern, Ida, mobbare och populärast i skolan, Anna-Karin, mobboffret, Vanessa, slampan, Linnéa, emot, och så till sist Rebecca, hon som verkar ha allt.
En natt, då månen färgas mystiskt röd, förs de alla - som styrna av en mystisk kraft - till den gamla nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där - men utan varandra kommer de inte att överleva.
Och plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat.

Cirkeln är väldigt spännande, från första till sista sidan. Det är en serie jag defenitivt kommer att följa!
Jag gillar hur skolan framställs som Ondskans plats, för det är där allting händer - allt från mobbning till mord.
När jag läste på baksidan så stönade faktiskt och tänkte: "ännu en bok om magi". Men Cirkeln fångade mig snabbt och höll kvar mig ända till slutet. Jag tror inte att det beror på magin, utan snarare på huvudpersonerna och de olika karaktärerna - det är allt från mobbare till mobboffer, från plugghäst till alternativtjejen.
Författarna har även lyckats lägga in några tårfyllda avsnitt, vilket höjer betyget.
Jag rekommenderar alla att läsa den här boken, och särskilt du som inte kan få nog av "tonåringar+magi"-temat.
Betyg: jag ger Cirkeln full pott - 5/5!

Trackback