Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld



Titel: Här ligger jag och blöder
Författare: Jenny Jägerfeld
Genre: Ungdomsbok
Antal sidor: 250
Handling: 17-åriga Maja är ganska normal egentligen. Hon har kortklippt svart hår och klär sig svart och lite annorlunda, men hon är ingen som skadar sig själv. Hennes pappa blir väldigt orolig när hon av misstag råkar såga av sig översta biten av tummen, men Maja försäkrar honom om att det inte är någon fara.
Maja är mer orolig över sin mamma. När Maja ska till henne över helgen är hon inte hemma. Ingen lapp, inget samtal eller någonting.
Maja slår sig gång på gång, men allt är bara misstag. När hon i panik springer över till grannarna för att få hjälp med att ta upp en sticka i foten hamnar hon mitt i en fest bland en massa 20+:are. Hon lär känna Justin som inte heter Justin och han förändrar allt för henne.

Det här är en ganska underhållande bok. Maja är språkperfektionist och använder en del lite svårare ord och uttryck. Hon är ibland så allvarlig så att det blir roligt. Så ett stort plus för språket!
Jag tycker även om Maja som karaktär. Hon är underhållande. Hon kollar regelbundet sin pappas mejl och Facebook och hon är väldigt impulsiv. Jag fullkomligt älskar när hon skriver "JAG KAN VERBALISERA MIN ÅNGEST!" på sin lärares blodiga T-shirt. Eller när hon plötsligt klipper av hela sin lugg.
Boken är inte så lång, normaltjock, men den är lättsam och flyter på så att man nästan kan sträckläsa.

Betyg: Ingen favorit, men ändå bra... 4/5!

//Johanna

Trackback