Min typ brorsa av Johanna Lindebäck


Genre:
ungdomsbok
Antal sidor: 253
Handling:
Att fira nyår med mammas nya kille är inte precis vad Nina har haft för planer. Att mamma dessutom har träffat honom på internet gör henne ännu mer misstänksam.
Dessutom kvittrar mamma om att Internet-Tomas har två söner i hennes ålder, och detta gör ju inte saken bättre.
Men nyårshelgen blir bättre än vad hon hade tänkt sig. Tomas är okej.
Och sönerna är faktiskt väldigt okej. Särskilt den ena...

Jag har bara läst en enda bok av Johanna Lindebäck förut, En liten chock. Ärligt talat tyckte jag inte att den var så bra.
Men av Min typ brorsa blir jag faktiskt positivt övveraskad. Författaren använder (för mig) väldigt tydliga beskrivningar vilket gör att jag verkligen kan se personerna och miljöerna framför mig. Jag känner också igen mig i talspråket; det känns väldigt "ungdomsaktigt".
Författaren har skrivit så att varannat kapitel är ur Ninas synvinkel och varannat är ur "Internet-Tomas" yngsta son Daniels synvinkel. Bra gjort, tycker jag. Det känns som om det lätt skulle ha blivit för tråkigt med bara Ninas perspektiv.
Det enda negativa jag kan komma på med den här boken är att den är lite förutsägbar. Kanske lite långtråkig ibland också, men det är ingenting som sänker betyget särskilt mycket.

Betyg: Min typ brorsa får 3/5 och dessutom en stark rekommendation!

/Mimmie

Trackback