"Harry Potter" vs "En ö i havet"

 

Ovan är bokomslag på böcker ur två serier jag tycker riktigt mycket om. Jag kan inte säga vilken som är bäst på rak hand, de är väldigt olika. Båda serierna är väldigt populära, Harry Potter är naturligvis mer känd, men det är säkert många av er som har läst de båda. Här kommer min jämförelse:

Detaljrik: Här vinner Harry Potter. Om man tycker det är kul att nörda grejer så är Harry Potter verkligen rätt serie! Om man läser tillräckligt noggrant kan man hitta en massa fakta om många karaktärer, djur och miljöer.
En ö i havet innehåller en del naturbeskrivningar, i precis lagom mängd. Jag tycker Harry Potter tenderar att bli lite långsam ibland.
Spänning: Otroligt svårt att avgöra vilken som är mest spännande. Jag kan tycka att Harry Potter är väldigt fullmatade, tempot är inte lika lättsamt som i En ö i havet. Men å andra sidan kan Harry Potter vara en riktig nagelbitare!
Sorgligt: Personligen har En ö i havet fått mig att gråta mycket mer än Harry Potter. Även om Harry Potter också har sina sorgliga avsnitt så tycker jag inte att det kan mäta sig med allt det som Steffi går igenom i En ö i havet. Faktiskt.
Komiskt: En ö i havet är en relativt allvarlig bok, Harry Potter likaså. Men det finns vissa klockrena kommentarer från bla. Ron och hans bröder Fred och Georg att jag måste säga att Harry Potter nog får mig att skratta mer.
Romantik: Ingen av böckerna kan väl klassas som romantiska böcker, även om de båda innehåller en mindre dos av det. En ö i havet är ändå mer att rekommendera för den som vill läsa om kärlek.
Sträckläsare: En ö i havet är mer lättsam. Det är en sån serie man liksom bara sveper över. Harry Potter tog mig däremot flera månader att läsa (kan tilläggas att jag även läste böcker emellan). Harry Potter är även mycket tjockare, men väldigt kul att fördjupa sig i.

Jag kan helt enkelt inte avgöra vilken som är bäst. Det enda jag kan göra är att rekommendera de båda starkt!

//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback