The Escape av Robert Muchamore

Jag har som nyårslöfte att läsa minst en bok i månaden på engelska. Månadens bok är:



Titel: The Escape
Författare: Rober Muchamore
Genre: Action/andra världskrigets Frankrike. Jag väljer ändå att placera den i kategorin för engleksa böcker.
Antal sidor: 298

Året är 1940 och andra världskriget har nyss brutit ut. Det går rykten om att tyskarna är på väg till Paris och de som kan försöker ta sig ut ur staden. Paul och hans storasyster Rosie får klara sig på egen hand när fadern hastigt dör i en bombattack, mitt på gatan. Kvar i bilen finns allt de äger och en massa viktiga dokument. Mr Clarke (pappan) har nämligen haft kontakt med en agent från sitt hemland Storbrittanien. Paul och Rosie måste kontakta agenten vid namn Henderson för att få hjälp.

På en liten ort ett par mil norr om Paris ligger ett barnhem. Den föräldralöse pojken Marc drömmer om ett fritt liv och bestämmer sig för att rymma till Paris. Under en bombning uppstår kalabalik på barnhemmet och Marc ser sin chans att sticka. Men det fria livet är inte lika enkelt som han föreställt sig. Marc måste bryta sig in i ett övergivet hus för att unkomma tyskarna. Huset visar sig tillhöra Henderson som snart är tillbaka. Marc har råkat höra information från Gestapo om att de måste hitta Mr Clarkes försvunna barn Paul och Rosie. Henderson måste nu ta hjälp av Marc för att hitta barnen och föra dem i säkerhet.

The Escape gick rätt snabbt att komma in i, men det tog säkert 100 sidor innan det verkligen började hända saker, och då blev det rätt intensivt. Det skjuts mycket hit och dit och Henderson och Marc tvingas ljuga en massa. Mot slutet blir det riktigt spännande!
Jag tycker att det gick väldigt bra att läsa på engelska. Det är inte jättesvårt språk, och även om jag inte förstod alla detaljer så förstod jag alltid hela sammanhandet.
Det finns fler böcker i serien. Jag ska inte avslöja mer om slutet annat än att det är en riktigt cliffhanger som gör att man blir hemskt sugen på att läsa nästa bok! Passande nog finns första kapitlet av andra boken allra längst bak, så om man är riktigt nyfiken kan man läsa en kort del av fortsättningen.

Betyg: 4/5

//Johanna


Trackback