Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Har läst den efterlängtade fortsättningen på Cirkeln... här kommer recensionen.
http://celeborn.blogg.se/images/2011/29677805_webb_174023678.jpg
Genre: Övernaturligt, magi, tonårsbok, tonåringar+magi-temat...
Antal sidor: jag har för mig att det är något runt 650 (Johanna har lånat boken av mig så jag kan inte kolla)
Handling:
Jag har tänkt lite, och kommit fram till att jag inte vill spoila något eftersom boken fortfarande är väldigt nyutkommen. Vill ni läsa om "huvud-handlingen" kan ni läsa min recension av Cirkeln här.
Men så här står det på baksidan:
De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.


- - -

Som ni kanske kommer ihåg gav jag Cirkeln full pott - fem av fem. Jag blev väldigt överraskad - positivt - av den, eftersom jag trodde att det var ännu en bok med tonåringar och magi-temat. Det är väl sant; Cirkeln och Eld har kanske inte en helt unik handling, men vad gör det? Precis som Cirkeln så fångade Eld mig direkt och höll kvar mig ända till slutet. Den är en riktig nagelbitare, och jag överdriver inte när jag säger att ibland var det så spännande att jag skakade.
En annan sak jag gillar är att författarna skriver ur Idas perspektiv också - vilket de inte gjorde i Cirkeln. Alla de fem huvudpersonerna fascinerar och intresserar mig, de är så olika och upplever allt på olika sätt.
Till sist vill jag varna om slutet, som kommer som en riktig chock!

Betyg: Eld fick mig att gråta, skratta och skaka, och jag älskar den. Fem av fem möjliga. Kan knappt vänta till den sista och avslutande delen (Johanna sa att den tydligen kommer heta Nyckeln?). Någon som vet när den väntas komma ut?

/Mimmie

Trackback