Flyga högt av Katarina von Bredow

Nu var det ett tag sedan jag recenserade. Idag tänkte jag i alla fall berätta vad jag tyckte om:


Titel: Flyga högt
Författare: Katarina von Bredow
Genre: Ungdomsböcker
Antal sidor: 316
Utgiven: 2011

Flyga högt har fått väldigt bra kritik och jag kände att det var dags att läsa något av Katarina von Bredow, hon är så omtalad.
Storyn liknar Tusen gånger starkare på många sätt. Det är alltså en klass där alla har sina bestämda roller, och en dag kommer det en ny tjej till klassen och ändrar allt. I Flyga högt heter den här tjejen Silja.
Huvudpersonen heter Vendela och är 15 år. Bästisen Tove har en crush på Loke i klassen, och Vendela gillar Nils. Det känns att det är något på gång, och snart är Tove och Loke ett officiellt par. Vendela är dock väldigt osäker på Nils, ibland känns det som om han verkligen gillar henne, och ibland visar han inte ett dugg.
Alldeles i början av höstterminen i nian skriver Vendela, Tove, Loke och Nils en lista på alla i klassen och deras roller. När Silja börjar ett par dagar senare ändrar hon på allt. Värst blir det när hon muckar gräl med Emelie, klassens drottning.
Silja söker sig till Vendela, men då blir Tove förbannad. Silja rör om allting i klassen, och snart kommer Sven in i Vendelas värld och hon tvingas välja både vänner och pojkvän.

Jag tror att den här boken har blivit så uppmärksammad för att det som högstadieelev är väldigt lätt att leva sig in i den. Känslorna går upp och ned och Nils som är så svårtolkad. Tove som mest tar men inget ger när hon väl har fått en pojkvän.
Språket känns ungdomligt och rätt. Som jag läste någonstans: "Om du ska skriva en ungdomsbok, ta reda på hur ungdomar pratar." Tex. så avslutar ofta Vendela och Tove sina sms med hjärtan (<3). Det tycker jag är en jättebra detalj, för allt känns mycket verkligare då.
Handlingen är lagom tilltrasslad och ganska spännande. Jag tycker dock inte att Flyga högt är någon given bladvändare, och jag hade önskat mer cliffhangers.

Betyg: Bra, men ingen favorit. 4/5!

//Johanna

Trackback