Du och jag och vi av Pia Hagmar

 
Titel: Du och jag och vi
Författare: Pia Hagmar
Genre: Hästar, drama ("vuxenbok")
Antal sidor: 341
Utgiven: 2012
Förlag: Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)
 
Först och främst: Omslaget. Wooow! Se på det, det är så otroligt fint!
Jag tror att många har väntat på en hästbok för vuxna, och här är den.
 
En av Pia Hagmars starkaste sida är karaktärerna. I Du och jag och vi cirkulerar handlingen gring fyra kvinnor i 30-årsåldern. Fyra så otroligt olika människor. Och trots att de lite representerar varsin sorts människa, så är de väldigt trovärdiga. 
De har bara en gemensam nämnare: de älskar att rida och har sina hästar i samma stall.
Annika är den som äger stallet. Hon är vresig och tycker sig alltid ha rätt i allting. Hon kedjeröker och klär sig som en tonåring.
Lisbeth har begått ett stort misstag och har därför blivit lämnad av sin man. Hon är nu singel och så ensam att hon inte vet vad hon ska ta sig till. Även Lisbeth är lite stöddig, och någonstans känns hon nästan fisförnäm i sina egoistiska funderingar.
Linn är en riktig mespropp. Hon har ingenting att säga till om, varken på jobbet, hemma eller i stallet. Hon sliter för att få allt att fungera och finner bara tröst hos sin häst.
Ellen är tjejen som lever i lyxvilla med sin perfekta make. De lever ett liv som på ytan ser ut att vara precis som det "ska". Men Ellen har en stor hemlighet. När hennes liv plötsligt sätts på spel måste huvudpersonerna tillsammans samarbeta, något som blir klurigare än de hade trott.
 
Jag skulle vilja kalla den här boken för "mysbok" (inte baaara p.g.a. omslaget...). Språket flyter lätt över karaktärernas bekymmer och gör boken till en riktig streckläsare.
Pia Hagmar skriver så fångande, och jag är glad över att hon äntligen har skrivit en vuxenbok så att fler får uppleva hennes fantastiska böcker. I den här kan jag känna igen mycket från hennes barn/ungdomsböcker. Egentligen vill jag inte påstå att den  här är "mognare" eller något i den stilen, för jag tycker att hennes andra böcker är minst lika seriösa. Det här skulle mycket väl kunna vara en ungdomsbok, allting handlar ju bara om hur man berättar historien.
Språket, handlingen, karaktärerna, (omslaget) - allting sitter.
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna


Ella

Svar: Vilket sammanträffande :) Läs den, den är verkligen bra (tycker jag i alla fall)! :)

Tack så jättemycket! :D

2012-11-25 / 17:59:59
BLOGG: http://mittimellan-ella.blogspot.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback