Matchad av Ally Condie

Redigering: © by Johanna 2012
Bild: Förlaget
 
Titel: Matchad
Författare: Ally Condie
Genre: Framtiden, äventyr
Antal sidor: 350
Utgiven: 2010
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för recensionsexemplaret!)
 
Jag har för tillfället en liten crush på dystopi-böcker. Matchad lät väldigt bra när jag hörde om den, men tyvärr var den en besvikelse.
 
Huvudpersonen heter Cassia och är 17 år. Hon lever i ett samhälle någonstans i världen, någon gång i framtiden. Året är oklart. Samhället styrs av en slags regim som heter "Samfundet". De styr allt. De bestämmer vad du ska äta, vad du ska jobba med, när du ska dö. Och de bestämmer vem du ska älska.
Som titeln säger så matchas man ihop med en människa av motsatt kön som ens personuppgifterna stämmer överens med. Detta för att man ska bli så "lycklig" som möjligt.
Det speciella med Cassia är att hon matchas med sin bästa vän Xander. Allt ser ut att bli perfekt, tills hon lär känna den mystiske Ky och faller handlös för hans förbjudna dikter. Kort sagt: hon blir kär i någon hon inte får bli kär i. Tillsammans bryter de mot alla regler som kan brytas, och Cassia börjar tvivla på Samfundet.
 
Jag tycker inte att Matchad är så välskriven... Jag får en känsla av att ämnet är för svårt för författaren, hon kan inte riktigt hantera och välja vilka problemen som passar in, och vilka man borde strunta i. När man beskriver påhittade samhällen ska man akta sig för onödiga detaljer, det blir bara svårt för läsaren att sätta sig in i.
Vissa saker beskriver hon alltför mycket, och dessutom på ett fult sätt. Tex. så försöker hon "väva in" beskrivningar i dialoger, vilket bara blir fånigt. Om du pratar om något alldagligt med din mamma så försöker du inte samtidigt beskriva för henne hur samhället ser ut, för det vet hon redan.
Och ibland utelämnas viktiga saker. Jag förstod tex. aldrig riktigt vad ett lufttåg var.
MEN, även om språket ibland känns klumpigt och oerfaret, så är boken ganska vackert skriven.
 
Karaktärerna ger inte sken om att vara så genomarbetade. De är ganska perfekta allihopa. Snygga, accepterande, modiga... Särskilt Cassias föräldrar. Usch, vad jobbiga de är!
 
Men, jag ska inte såga allt. Handlingen är trots allt väldigt spännande, och även om boken var rätt händelselös i början så artar den sig mot slutet. Dessutom var texten luftig, jag läste den för övrigt mellantjocka boken väldigt snabbt.
 
Dumt var att jag inte förrän idag förstod att det finns en andra bok i serien, Korsad. Tänker ge den en chans, även om den här inte var någon höjdare.
Om man inte vet att det finns en fortsättning känns slutet av Matchad lite som ett magplask. Jag hade väntat mig något totalt samhällsrevolutionerande, men icke.
 
Omslagsbild: Korsad
 
Betyg: 2/5
 
//Johanna


Ella

Svar: Kul att läsa din recension, även om vi tycker så olika om boken! ;) Måste säga att bilden är otroligt snyggt redigerad också. :)

2012-11-14 / 16:49:37
BLOGG: http://mittimellan-ella.blogspot.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback