Tänk om det där är jag, av Johanna Lindbäck

Titel: Tänk om det där är jag
Författare: Johanna Lindbäck har bl.a. skrivit En liten chock, Välkommen hem och Som om jag frågat. Hon är en av mina favoriter när det gäller svenska ungdomsböcker!
Genre: Ungdomsbok
Antal sidor: 223, pocket
Handling:
När Agnes flyttar med sin familj från Stockholm till Umeå har hon bestämt sig. Hon ska lyckas. Hon ska få vänner. Hon ska vara alldeles normal, öppen, utåtriktad, snäll och trevlig och alldeles vanlig.
Hon fattade aldrig riktigt vad hon gjorde för fel när hon började gymnasiet i Stockholm, men nu ska det banne mig lyckas!
Det blir inte så enkelt, märker hon, när hon träffar Adam (bor i huset bredvid, spelar tv-spel, är schysst men inte så intressant - eller?) och Jacob (klär sig i tajta, rosa jeans, spelar gitarr i ett band, umgås med svartklädda tjejer) - och hur avgör man egentligen om någon gillar en?
 
Åh, vad jag tycker om den här boken. Värmande, feelgood-känsla; perfekt när höstmörkret faller på! Johanna Lindbäck är (enligt mig) fantastisk. Hon lyckas uttrycka sig i formuleringar som känns 100% rätt. Jag tror - jag vet förstås inte, men jag tror - att det kan vara svårt för vuxna att skriva ungdomsböcker som känns levande och aktuella. För det första att känna till ungomars språk och för det andra att kunna använda det på rätt sätt. Johanna Lindbäck klarar det galant, tycker jag. Dessutom är det en fin story som inte är så förutsägbar som man kan tro.
 
Betyg: 5/5! En kort men hjärtvärmande bladvändare. Rekommenderas!
 
/Mimmie


Esther

Åh, vad härligt, tänkte läsa "Som om jag frågat".

2012-10-19 / 19:31:14
BLOGG: http://hetre.blogg.se
Esther

Oops, menade som om jag vågat.

2012-10-19 / 19:31:57
BLOGG: http://hetre.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback