The secret garden av Frances Hodgson Burnett

Kände att det var på tiden att ge er ett litet livstecken. Ursäkta för den tillfälliga bloggpausen, jag vet inte vad som tagit åt oss! Antagligen har vi inte hunnit för att det är mycket i skolan. Man tappar liksom lusten när man hela tiden har läxor och prov hängande över sig. Jag är inte heller inne i en läsperiod just nu. Jag är helt enkelt inte så sugen på att läsa. Men ger mig ingen rätt att strunta i att blogga!
I alla fall:
 
 
Titel: The secret garden
Författare: Frances Hodgson Burnett
Genre: Klassiker
Antal sidor: 221
Utgiven: 1911
Förlag: Ja... emh. Vet inte.
 
Mary Lennox är en liten flicka som bor i Indien. När hennes föräldrar tragiskt dör tvingas hon flytta till en avlägsen släkting i Yorkshire (hennes morbror, om jag inte minns fel?). I början hatar hon det. Huset och stort och hon får inte göra någonting. Men allting blir genast mycket mer spännande när hon får höra att det finns en hemlig trädgård i närheten.
I huset finns en tjänsteflicka vid namn Martha som lär Mary vad en "moor" är, hur man pratar med yorkshire-dialekt och mycket mer. Mary får träffa Marthas bror som är en livlig och naturnära själ. Tillsammans utforskar de trädgården, som de till slut hittar ingången till.
En annan viktig karaktär är Marys kusin. Han är en olyckligt lottad pojke som tvingas vara sängliggande dagarna i ända på grund av en sjukdom. Han verkar till en början vara riktigt gräslig; han är otrevlig och tycker jämt synd om sig själv, men när Mary berättar om trädgården blir de vänner och Mary bestämmer sig för att försöka ta med honom ut.
 
Den här är en ganska fin historia berättad på en varmt sätt. Likt många andra klassiker är den otroligt detaljrik, men för att vara ärlig tycker jag att det blir rätt tråkligt med de långa naturbeskrivningarna. Karaktärerna är också lite fjompiga.
Tiden är underbar och boken är vackert skriven, men den blev lite långrandig mot slutet.
 
Betyg: 3/5.
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback