Bara inte du av Katarina von Bredow

 
Titel: Bara inte du
Författare: Katarina von Bredow
Genre: Ungdomsbok, kärlek
Antal sidor: 327
Utgiven: 2009
Förlag: Rabén & Sjögren
 
Emma är 20 år och på väg in i vuxenvärlden, något som visar sig bli mer komplicerat än hon trott. 
Hon har precis flyttat in i den första egna lägenheten och känner sig stor och duktig. Men det är inte så duktigt att släppa in bästisens pojkvän när han knackar på dörren. Och det är inte så duktigt att bli blixtförälskad.
 
Först och främst måste jag hylla Katarina von Bredow för hennes språk! Det är väldigt enkelt, men absolut inte fult. Tvärtom tycker jag ofta att hon får till vädligt fina formuleringar. Jag tror att det är bra att hålla inne med onödiga ord, det ger texten ett bra flyt.
Sedan så är också historien väldigt bra, det är verkligen omöjlig kärlek med stora bokstäver.
I bakgrunden finns också Emmas 17-åriga lillebror som plötsligt har blivit knarklangare. Jag tycker att det finns en väldigt bra balans mellan kärleksproblemen och knarkproblemen.
Den bästa karaktären är Markus, Emmas gamla killkompis. Han beskrivs som en snäll kille som ser ut som Tomas di Leva. ^^
Slutligen vill jag också säga att Emmas jobb på ett café är skildrat på ett väldigt levande sätt.
 
Den här boken vill jag rekommendera till alla ungdomar för att den är varm, verklighetstrogen och välskriven.
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback