Offensiv röda nunnan av Monika Zak

Titel: Offensiv röda nunnan
Författare: Monica Zak har skrivit många böcker om gatubarn och tillbringat mycket tid tillsammans med dem
Genre: Verklighetsthriller... jag tror jag sätter den på "övriga genrer" då vi inte har den som en kategori
Antal sidor: 293
Förlag: Författarhuset
Handling:
Felix är gatubarn i Guatemala City. Han stjäl, tigger och sniffar lim precis som alla andra gatubarn. En dag, utanför McDonald's, blir en pojke som tigger sprängd i luften. Felix blir vittne till mordet. 
Samtidigt samlas fem feta män och en smal kvinna till möte på ett lyxhotel. Utåt ägnar de sig åt bantning, men egentligen har de ett mycket mörkare mål än att bli smala. Gruppen, som kallar sig Röda Nunnan, ska ägna sig åt något mycket mer brutalt - social städning. De ska befria samhället från allt förorenat; gatubarn, tiggare, homosexuella, prostituerade, indianer, människorättsaktivister...
Men den första som Röda Nunnan tänker städa bort är Felix. 
-
Om jag skulle beskriva den här boken med ett ord skulle det vara verklighetstrogen. Man märker att Monica Zak vet vad hon skriver om; boken är här och var baserad på historier hon hört berättats för sig i Guatemalas slumkvarter. Det är mycket, mycket gripande och den får mig att tänka efter, reflektera över hur bra man egentligen har det, om man jämför. 
Det är förvånande lätt att sätta sig in i de olika personernas tillvaro, det är verkligen något som Monica Zak har lyckats med. Jag gillar att hon hoppar lite mellan karaktärer - jag skulle nog lätt tröttnat om allt bara var ur Felix perspektiv. 
Slutet känns dock lite luddigt. Jag vet inte, jag skulle nog vilja få det lite mer detaljerat förklarat för mig. Det här är ingen bok jag slukar direkt, men den är defenitivt spännande och jag rekommenderar den absolut!
 
Betyg: 4/5
 
/Mimmie


Mimsan

Sv: Vad synd, men det kommer väl fler tilfällen där man kan träffas :)

2012-09-23 / 11:21:14
BLOGG: http://www.minbokkista.blogspot.com

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback