Farlig förmåga av Jessica Spotswood

Författare: här är hennes hemsida, där hon bland annat har skrivit en hel del om sig själv.
Genre: Fantasy, kärlek
Förlag: Rabén & Sjögren, tack för recensionsexemplaret!
Antal sidor: 335
 
Cate och hennes systrar måste till varje pris dölja att de är häxor. Sedan deras mor dog är det Cates ansvar att beskydda systrarna och vaka över hemligheten. Men så hittar hon sin mammas dagbok, och plötsligt är hotet mot systrarna större än hon anat - från Brödrarskapet, från Systrarskapet och kanske till och med från varandra...
 
Det låter inte särskilt originellt, eller hur? Jag får väl börja med att säga att Farlig förmåga levde över mina förväntningar. Man tycker nästan att man har läst allt som finns att läsa på temat tonårshäxor nu, eller? Men det finns absolut plats för några till på hyllan. 
 
Boken började segt och fångade inte riktigt mitt intresse. Jag tycke att både språket och handlingen var tråkig och flöt på i ett alldeles för långsamt tempo för min smak. Men när jag hade kommit en bit in - ungefär hälften - kom det nya överraskningar hela tiden och handlingen gjorde tvära kast som höll mitt intresse uppe ända till slutet. 
Det jag gillar med boken är bland annat hur Cate - huvudpersonen - reagerar till de svåra val hon ställs framför. Jag kan känna igen mig i både hennes tankar kring det, och hennes beslutsångest. Allt känns väldigt trovärdigt. Sedan gillar jag även hur författaren har lyckats skapa en sådan dyster och mörk stämning med såpass lite beskrivningar om hur själva samhället fungerar. Allt är nämligen kontrollerat av Brödrarskapet, en organisation som för många år sedan mördade hundratals häxor. De styr med järnhand och kvinnor har så gott som inga rättigheter alls. De får lära sig att de till naturen är syndiga, svaga varelser utan intelligens. 
På det sättet är det en mycket feministisk bok, som talar om för läsaren att detta är verklighet för många kvinnor i världen, och hur fel det faktiskt är. 
 
Tråkigt nog finns det även en del saker jag inte gillar med boken. Som sagt är den långsam och ointressant i början. Sen tycker jag att vissa karaktärer känns lite väl påhittade och en del konversationer lite väl framkrystade. Som jag sa förut tycker jag att Cates reaktioner är bra beskrivna och trovärdiga, men ibland kan någon mening här och där kännas lite överdriven. 
 
Boken får några extra plus för slutet, som var andlöst spännande. Och för omslaget, som är underbart. 
 
Betyg: 3/5 och en rekommendation! Jag vill definitivt läsa fortsättningen. Den andra boken ska komma ut i juni. På engelska kommer den att heta Star Cursed.

/Mimmie
 



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback