Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer

 
Titel: Som Zlatan fast bättre
Författare: Niclas Christoffer
Genre: Sport, ätstörningar
Antal sidor: 160
Förlag: Hoi Förlag
 
Eftersom mitt sportintresse är ungerfär lika med noll händer det mycket sällan att jag läser fotbollsböcker. Men den här boken fångade mitt intresse, och det är jag glad för. Det är en ganska viktig bok som alla ungdomar borde läsa, i synnerhet de som själva tränar mycket.
 
Handlingen är ganska enkel. Huvudpersonen är en tonårskille, Simon, som har bestämt sig för att satsa på fotbollen. När han börjar på ett fotbollsgymnasium för han höra att han antagligen skulle bli en ännu bättre spelare om han bara gick ned ett par kilo. Detta leder sakta till att han börjar träna hårdare och äta mindre. Om han slarvar är han tvungen att spy upp maten. Det går så långt att han börjar väga sina spyor och gör allt för att dölja sina problem.
 
Niclas Christoffer skriver rakt på och höll mig kvar i berättelsen trots att jag egentligen tycker det är rätt tråkigt med fotboll. Träningen och ätstörningen varvas med krångliga relationer och en död mamma.
Den enda karaktären jag inte gillar är Simons pappa som känns lite väl stel.
 
Betyg: 4/5 och en rekommenderation. Boken går fort att läsa och lämnar kvar viktiga funderingar.
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback