Vad jag såg och när jag ljög av Judy Blundell

 
Titel: Vad jag såg och när jag ljög
Författare: Judy Blundell
Genre: Drama, kärlek
Antal sidor: 253
Utgiven: April 2013
Förlag: B.Wahlströms (tack för recensionsexemplaret!)
 
Evie är 15 och och lever ett till synes idylliskt liv i ett välmående Amerika. Andra världskriget har nått sitt slut och Evies styvfar, som nyligen återvänt från striderna, möter stora framgångar. Evies mamma börjar få färg på kinderna igen och en ny tid är på väg. Kort sagt - livet leker.
Men inombords är Evie full av känslor och längtan efter det riktigta livet. Hon längtar efter vackra kläder, läppstift och ciggaretter - och naturligtvis Den stora Kärleken.
Längtan kulminerar när styvfadern tar med sin familj på semester till Florida och Evie möter "den filmstjärnesnygge Peter". Hon hör talas om en skolbal som ska äga rum på hotellet och smyger ned för att vara med. Eftersom ingen känner igen henne har hon ingen att dansa med - detta tar miss E naturligtvis mycket hårt. Med rinnande ögon rusar hon ut - och där står han. Och de dansar och han plockar upp hennes skor som hon mitt i frustrationen slängt i swimmingpoolen. Så romantiskt!!!!!!1
Enligt baksidan ska Evie sedan ställas inför ett mycket svårt val. Allt hon har trott på visar sig vara lögn och Evie måste förråda som familj eller mannen hon älskar! (dramatic, dramatic)
 
Som jag kanske antyder så tyckte jag inte att den här boken var något vidare. Det skall tilläggas att jag inte läst mer än halva, men den halvan var det sämsta jag läst på länge.
Jag hatar Peter. Det är väl meningen att man ska tycka om honom, men his entire character är en enda stor kliché! Hela historien skulle blivit så mycket bättre om Evie hade träffat en kille som inte var mer än sådärsnygg så hade hon kunnat falla för hans personlighet istället och slutat vara så pinsamt ytlig. Visserligen beskrivs Peter som charmig, rolig och trevlig, men herregud, någon svaghet måste väl människan ha?!
Faktiskt så är alla karaktärer sjukt stereotypa och väldigt förutsägbara. Där har författaren lite att jobba med.
Dessutom är dialogen stel och replikerna tråkiga.
 
Boken lät väldigt lovande, och se bara på omslaget! Tyvärr gjorde den mig väldigt besviken och jag är ledsen över att säga att säga att jag inte vill rekommendera inte den till någon.
 
Betyg: 1/5
 
//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback