Noveller ur "The Adventures of Sherlock Holmes"

[2013 - Mimmies klassiker-år]
Detta den tredje boken ur serien om Sherlock Holmes, den brillianta detektiven, och Doctor Watson, hans vän och medhjälpare. Den innehåller 12 stycken noveller, och än så länge är jag på den tredje.
 
Jag tänkte skriva lite om dem efter hand, i stället för att sammanfatta dem i en enda recension. Eftersom boken är på engelska tänkte jag bara skriva några rader om själva språket ur elevsynpunkt:
Boken är skriven på 1890-talet (?) och självklart går det inte att läsa den utan mindre svårigheter. Det kan vara bra att ha ett lexikon eller liknande nära till hands när man läser, utifall man skulle stöta på ett ord som man inte förstår (vilket man troligtvis kommer göra, om man som jag har studerat engelska i fem år). Men det är faktiskt inte så komplicerat som jag trodde att det skulle vara, när jag först gav mig in på det hela. Jag förstår alltid sammanhanget, även fast det ibland kan vara svårt med detaljer. 
 
Hur som helst. 
Boken inleds med novellen A Scandal In Bohemia. Den första meningen lyder: To Sherlock Holmes she is always the woman.
 
... en mening som såklart väcker lite intresse. Sherlock Holmes är inte den karaktären man först skulle förknippa med kärlek och känslor, men om han någonsin känt någon tillgivenhet för en kvinna, så är det Irene Adler.
Om jag ska vara ärlig förstår jag inte varför han är så himla förtjust i henne. Jag vill inte spoila någonting, men det hela slutar så abrupt och överraskande. Jag hade väntat mig något storslaget. Jag tycker att det är fint när Holmes försvarar Watson och säger till sin klient att vad du än har att säga inför mig, kan du säga inför honom också.
 
 
A Case of Identity kommer som nummer två. En förtvivlad kvinna kommer till Baker Street och ber Sherlock Holmes att hjälpa henne - hennes fästman är försvunnen sedan flera dagar.  
I det här kapitlet blir man omigen häpen över Holmes förmåga att iaktta  saker och göra slutledningar av sina observationer. Jag älskar hur han är så himla oförskämd på ett högmodigt och fint sätt. 
 
Just nu läser jag The Red-Headed League, och den är väldigt spännande!


Freja

~ SPOILER ALERT ~


Anledningen till att Sherlock Holmes beundrar Irene Adler är väl för att hon är kvinna och överlistar honom, något som aldrig hänt förut. Sherlock verkar inte ha så mycket till övers för kvinnor i allmänhet och bryr sig bara om dem när de är del av problem han löser. Senare i boken kommer du upptäcka att det finns andra kvinnor som Sherlock beundrar åtminstone en aning men då just för att de spelar viktig roll i det pågående mysteriet. Jag tror inte att han attraheras av Irene Adler, men han attraheras av hennes intelligens. Läs det inledande stycket i novellen igen så förstår du kanske hur han tänker. c:

2013-02-27 / 19:18:28
BLOGG: http://dixdye.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback