Wallflower av Stephen Chbosky

 
Titel: Wallflower (originaltitel: The perks of being a wallflower)
Författare: Stephen Chbosky
Genre: Ungdomsbok
Antal sidor: 268
Utgiven: Ursprungligen 1999, men den svenska pocketversionen utkom februari 2013
Förlag: Gilla böcker (tack för recensionsexemplaret!)
 
Charlie är en tankspridd och ensam tonåring. Han är betraktaren som blir ombedd att "delta" mer.
Under sitt första high school-år lär han känna Sam och Patrick och de förändrar hans liv. Genom brev till en okänd läsare beskriver han utvecklingen från ensamhet till vänskap.
 
Innan jag börjar tugga om hur mycket jag älskar språket tänker jag börja tugga om hur mycket jag älskar karaktärerna.
Charlie - vad ska man säga liksom? Han är lite sorglig, måste jag medge, men han har även en sorglig historia i bagaget, och det djupet som författaren beskriver Charlie med gör honom till en ärlig och fin person som man lätt kan identifiera sig med. Det finaste är nästan hans kärlek till Sam, han är kär i henne men vill verkligen inte se på henne på fel sätt. Han tycker hon är värd mer än så. Och jag älskar när Sam kysser honom trots att hon inte är kär i honom, för hon vill att hans första kyss ska komma från någon som verkligen älskar honom.
Patrick är också en fin karaktär som tar upp viktiga frågor som homosexualitet. Och Sam och Patricks sätt att behandla Charlie... De är så perfekta allihopa utan att vara för perfekta, om ni fattar.
 
Berättarrösten sitter som en smäck. Inget utelämnas, det känns ärligt och genomtänkt.
Slutet binder ihop boken väldigt fint. I vissa böcker går det för fort, allt kastas huller om buller, men jag tycker att tempot i Wallflower är alldeles lagom.
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna


Ella

Tycker precis som du om karaktärerna! :D Meningen "De är så perfekta allihopa utan att vara för perfekta, om ni fattar" förklarar precis vad jag tycker om dem. :)

2013-02-23 / 20:18:21
BLOGG: http://mittimellan-ella.blogspot.se
Anja

Den verkar så himla bra, på riktigt. Typiskt en sådan bok jag önskar att jag själv skrivit. Måste köpa den!

2013-03-10 / 08:43:40
BLOGG: http://hetre.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback