Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Författare: Per Anders Fogelström (1917 - 1998)

Genre: klassiker, förr i tiden

Antal sidor (pocket): 287

Handling: En sommarkväll år 1860 kommer femtonåriga Henning Nilsson vandrande in i Stockholm, staden han drömt om. Men ännu är Stockholm en liten och fattig stad, och Henning får slita hårt för att skapa en tillvaro som går att leva i.

Den här boken handlar om Hennings liv Stockholm, den sträcker sig från år 1860 till 1880, och man får följa med Henning genom alla år, från att han är tonåring till att han gifter sig och får barn, till att han dör. Det finns fyra andra böcker i serien, och de sträcker sig ända fram till 1960-talet.

Jag tycker att den här boken är jättebra. Jag har ju en liten historiesjäl i mig och den älskar sådana här böcker om hur det var förr i tiden. Språket känns enkelt och samtidigt omfattande och detaljerat. Den är underhållande även fast den inte är andlöst spännande, jag tycker om att även vardagens små äventyr kan vara roliga att läsa om. Ibland blev jag lite förvånad över hur lång tid det tog att läsa ut boken, men sen kom jag på att texten i den här pocketutgåvan är väldigt liten.  För övrigt älskar jag omslaget!

Jag skulle rekommendera den här klassikern till tjejer och killar som är över tretton år med läsvana. Ett extra plus är om du är intresserad av historia.

Betyg: 4/5

/Mimmie



Rebecca

Åh, vi läste den för ett par år sedan i skolan och jag tyckte inte alls om den :/ Bra att någon gör det i alla fall!

2013-02-01 / 17:10:41
BLOGG: http://littlemissdreamy.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback