Nu, morgon! av Annika Thor

 
Titel: Nu, morgon!
Författare: Annika Thor, mest känd för sin underbara serie En ö i havet.
Genre: Ungdomsbok, förr i tiden
Antal sidor: 190
Utgiven: 2005
Förlag: Bonnier Carlsen
 
I Vietnam faller bomberna över byar och städer.
På gatorna i Paris slåss studenter mot kravallpolisen.
I Göteborg drömmer fyra unga människor om framtiden.

Eftersom jag älskar En ö i havet var jag väldigt sugen på att läsa något mer av Annika Thor. På skolbiblioteket fanns den här och Sanning eller konsekvens, och eftersom omslaget till den sistnämnda känns så otroligt 90-tal valde jag den här, för 60-talet är så mycket coolare (jag tänker ge Sanning eller konsekvens en chans, den också).
 
Handlingen är enkel, men bra. Fyra unga människor, som sagt. De är väldigt olika, men upplevs inte stereotypa.  Jag gillar dem allihop och kan känna igen mig väldigt mycket i dem, trots att det utspelar sig för 50 år sedan. Tankarna är de samma, och drömmarna.
Helena och Micke är mer av hippietypen. De lever för dagen och vill ha ett obundet förhållande, de vill leva fritt. Trots att Helena bor i en sunkig liten etta med utedass har hon det bra. Hon ser världen, och hon älskar den!
Li är revolutionären som vill framåt, hon vill hjälpa och göra skillnad! Hon kämpar för vietnameserna och mot sina föräldrar som verkar tycka att hon slösar bort sitt liv.
Anders är tillbakadragen. Han läser böcker och drömmer om Li och ett annat jag.
 
Boken handlar alltså om människor som drömmer, och det är berättat på ett så starkt och övertygande vis.
Jag älskar kapitlet där Helena får reda på att hon är gravid och hon är  glad, trots att alla omkring henne talar om för henne att hon inte borde vara det. Jag tycker att det här är precis så som en ungdomsbok ska vara, positiv även om allting förstås inte är tipp-topp hela tiden. Budskapet är väldigt tydligt, och det går fram!
Sedan så tycker jag är det är väldigt roligt att läsa om 60-talet och om Göteborg. Det verkade så himla kul på den tiden!
Språket flyter underbart bra, och jag tycker att hela formatet på boken är riktigt härligt, det lockar verkligen till streckläsning.
Det enda lilla, lilla negativa är att namnen på kapitlen är rätt fåniga, men det bidrar till det övertygande budskapet, så låt gå.
Nu, imorgon! är en färgsprudlande bok som alla borde läsa!
 
Betyg: 5/5
 
//Johanna


Eleanor

Annika Thor är verkligen en av Sveriges bästa författare enligt mig. Både "En ö i havet" och "Nu, imorgon" är underbara!Har inte heller läst "sanning eller konsekvens" för titeln är lite fånig, jag borde dock läsa den snart.

2013-01-21 / 15:46:19

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback