Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld

 Titel: Jag är ju så jävla easy going
 Författare: Jenny Jägerfeld är förutom författare psykolog och har tidigare gett ut böckerna "Hål i huvudet" och "Här ligger jag och blöder".
 Genre: Ungdom
 Antal sidor: 285
 Utgiven: September 2013
 Förlag: Gilla Böcker (tack för recex!)
 

 Joannas hjärna är ett nöjesfält vid högsäsong, ett analogt twitter. Man kan också kalla det för adhd, och så länge hon äter sin medicin så är det inget större problem.
 
 
 
 
 
Det som sätter igång historien är bristen på pengar. Joanna lever i en misär som är orsakad av hennes icke-ansvarstagande föräldrar - en deprimerad pappa som bara tillbringar sin tid framför frågesporter på tv och mamman, en misslyckad författare. Ibland lyckas mamman få in ett stipendium som de kan leva på i några månader, men annars lever de nästan endast på Joannas studiebidrag. Familjen ligger under existensminimumet och det händer ofta att Joanna får både frysa och gå hungrig.
När de till slut inte har råd att köpa ritalin, Joannas medicin, så rämnar hennes tillvaro. Hon försöker desperat hitta ett sätt att tjäna pengar, och blir inblandad i knarklangningsaffärer. Mitt i allt blir hon kär i Audrey, som "får nervtrådar att tränga ut genom Joannas hjärta, rakt genom bröstet".
 
Om jag fick beskriva språket i den här boken med tre(fyra?) ord, så skulle det nog bli argt, galet, och rakt på. Och ja, det är övertygande. Jag kan mycket väl tro att det kan se ut så här i hjärnan på en 17-åring med adhd. Det är som en stor cirkus, men jag störs inte av det, utan tror snarare att det är så Joanna tänker. 
Jag älskar den svarta humorn och sarkasmen, och på vissa ställen finns det hög igenkänningsfaktor.
Karaktärerna är övertygande och liksom, så mänskliga. De har små detaljer och personlighetsdrag som man kan känna igen.


Om du är ett fan av "unga vuxna"-kategorin, så får du absolut inte missa det här.
Betyg: 4/5 och en varm rekommendation!
 
/Mimmie


Freja

Den verkar så bra! Tyvärr står det "23 reservationer på först återlämnade exemplar (av 1 exemplar)" på bibliotekets hemsida...

2013-10-08 / 22:52:24
BLOGG: http://dixdye.blogg.se

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback