Fulast i världen av Ingrid Olsson

 Titel: Fulast i världen
 Författare: Ingrid Olsson
 Genre: Ungdomsbok, kärlek
 Antal sidor: 217
 Utgiven: 2013
 Förlag: Rabén & Sjögren (tack för förhandsex!)

  - Man kan drunkna i en vattenpöl. Han tänkte att han skulle berätta för  henne om allt som kan hända på  land. Allt man kan krocka med.  Knytnävar, armbågar och ord. Men den  som redan har varit med om  mycket ska slippa höra mer. Pojken med gälarna fick vara hans  hemlighet. Pojken med de starka armarna som kunde simma, men inte  slå tillbaka. Pojken som visste att allt skulle bli bra om han fick  stanna  kvar i bassängen.

 Under sommarlovet innan nian träffas Simon och Siw och blir kära i    varandra. När Simon plötsligt dyker upp på skolan och det visar sig att  han ska börja i hennes klass blossar känslorna upp igen, men Evelina,  den "coola" i klassen bestämmer att han är en ful tönt som får hitta andra fula töntar att vara med. Och Siw lyssnar och instämmer, även om hon inte riktigt vet om hon håller med gänget. Hennes tankar cirkulerar konstant kring Simon.Han är utfryst i klassen från dag ett med musiknörden Daniel som enda vän. Det finns ingen som förstår hur han känner för Siw. Han är trött på att hon hela tiden sviker honom, men ändå finns hon hela tiden där i hans huvud.


I början kändes den här boken väldigt seg och tråkig. Man fick veta en del om vad som hade hänt under sommarlovet och hur läget är i klassen, men inledningen kändes alldeles för långdragen. Det var inte så många karaktärer att hålla reda på och jag tyckte mig redan känna Simon och Siw rätt så bra, eftersom inte minst personer som Siw förekommer lite här och var inom ungdomslitteraturen. Därmed inte sagt att hon är dålig, för jag förstår hennes situation och tankar väldigt bra. Därmed upplevde jag Evelina lite överdriven och stereotyperna i klassen får mig att sucka högt.Handlingen duger, men den är berättad i ett ganska långsamt tempo som är lite uttråkande. Boken var lite tankvärd och ganska fin, absolut inte dålig, men jag skulle kunna rekommendera bättre böcker i den här stilen.


Betyg: 3/5

//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback