Rädda mig inte! av Tahereh Mafi

Titel: Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi är endast 25 år gammal och kommer från USA. Här är hennes hemsida.
Genre: Dystopi, kärlek, övernaturligt
Antal sidor: 398
 
Min recension på den första boken i serien kan ni läsa här
 
Handling:
Förra året läste jag bok ett i serien, Rör mig inte, och för att vara ärlig var jag inte särskilt imponerad av den. Det var främst språket som jag inte gillade. Men nu när jag läste fortsättningen upptäckte jag till min förvåning att jag kom att gilla språket mer och mer. Det liknar ingenting som jag tidigare har läst. 
Men ja, first thing's first, som man säger i England. 
 
Detta är som sagt en dystopi, och handlingen är väl inte sådär jätteunik. Tjej, 17, med övernaturliga krafter i ett samhälle som har tagits över av en läskig organisation, två galet snygga killar som båda avgudar vår huvudperson, triangeldrama, känslor, och så vidare.
Ändå blir jag smått fängslad av handlingen (lyckades läsa ut denna 400-sidorsboken på två dagar). Det finns naturligtvis en del saker jag inte tycker om, men för stunden tänker jag fokusera på de saker jag faktiskt tycker om:
  1. Språket - ibland så otroligt vackert så att man tappar andan! Det finns många vackra liknelser och paralleller. Ibland utesluter författaren punkter eller skriver ord på nya rader för att skapa effekt, vilket lyckas. Dock stör jag mig fortfarande på att nästan alla siffror skrivs med just siffror, som till exempel: "jag tittade ner på mina 2 händer".  Usch. Men annars, verkligen ett A+ för dessa beskrivningar, måste jag säga.
  2. (Vissa av) Karaktärerna - jag är inte så imponerad av huvudpersonen, Juliette, som jag tycker är ganska mesig och påminner lite om Bella i Twilight (även fast få kvinnliga karaktärer kan nå ner till den nivån). Även Adam, drömkillen, känns ganska stereotypisk. Men jag avgudar Kenji, Juliettes optimistiska kompis. Och den tredje biten i  triangeldramat, Warner - den övernaturligt snygga och onda nittonåringen med den ännu ondare pappan. Jag älskar hur författaren har byggt upp hans karaktär - är han ond eller bara missförstådd? Ska man tycka om honom eller hata honom? 
  3. Handlingen - som är mycket fartfylld och tar oväntade svängar. Den är kort sagt mycket spännande. 
Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den här boken. Eller nej, det är en underdrift. Jag blev tagen med storm av den här boken! Jag kunde verkligen inte släppa den. Det var länge sedan jag sträckläste en bok på det här sättet.
Slutligen får Rädda mig inte en stark rekommendation till folk som gillar dystopier och ja, ungdomsböcker i allmänhet. 
Betyg: Jag skulle vilja ge den 5/5, men jag kan inte blunda för stereotyp-karaktärerna. Så det blir 4/5 och tusen guldstjärnor. Typ.
 
En liten bild på den underbara Tahereh Mafi :)
 
 
Har även läst att del tre kommer ut i februari 2014. Kan knappt vänta!
 
/Mimmie
 
 


Elvira

Åå, Kenji är verkligen underbar! Och Warner...vilken karaktär! :D Längtar såå mycket tills sista delen kommer ut!!!

2013-07-04 / 20:32:24
BLOGG: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback