Böcker om andra världskriget

Jag älskar att läsa böcker som man berörs av, som ligger så fruktansvärt nära verkligheten att man nästan tycker sig ha upplevt sig själv. Därför läser jag gärna om andra världskriget, inte för att "gotta mig" i bedrövelse, utan helt enkelt för att det ofta väcker starka känslor hos mig. Här är några tips om du tycker likadant:
 
...vad mina ögon har sett, Ingen väg tillbaka, Om stenarna kunde tala av Magda Eggens
 
Magda Eggens överlevde Auschwitz och en rad koncentrationsläger och har i flera böcker skildrat sitt liv, innan efter och under tiden i lägren, i syftet att det aldrig ska glömmas bort. Tusentals skolelever har hört Magda berätta om hur hon som lycklig tonårsflicka förvandlades till ett nummer utan identitet, utan själ. Stilla och sakligt berättar hon om hur allt togs ifrån henne, om den fruktansvärda tiden i förintelselägret Auschwitz, om ofattbar grymhet och lidande, men också om livsvilja, kärlek och gemenskap.

Dessa tre böcker är så fruktansvärt hemska och viktiga och fick mig verkligen att tänka efter när jag läste dem första gången i fyran, och jag tror aldrig att jag kommer glömma Magda Eggens historia. Gripande läsning som alla borde testa.
 
 
 
 

Boktjuven av Markus Zusak
 
 Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och  det  är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en  bok  på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som  lämnats  där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en  kärleksaffär  med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig  läsa. Och  böcker är den röda tråden i denna skickligt komponerade roman.  Böckerna  öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler  böcker - från  nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker  finns att hitta.  Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i  skyddsrummen under  bombningarna och med den jude som gömmer sig i  hennes källare. Och till  sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen  räddar livet på henne.
 
Jag vet att jag ständigt återkommer till Boktjuven i mina inlägg, men detta är en av mina favoritböcker någonsin. Inte minst berättarrösten är helt fantastisk, man kan inget annat än älska värmen, sarkasmen och tyngden i Markus Zusaks ord. Kommer dessutom på bio i januari.
 Recension här.

Anne Franks dagbok av Anne Frank
 
Anne Frank var en judisk flicka, ursprungligen från Frankfurt, som flydda undan nazisterna till Amsterdam tillsammans med sin familj. De gömde sig på en vind i över två år utan att få gå ut en enda gång, endast hjälpta av ett fåtal vänner. På våningarna nedanför arbetade lagerarbetare som inte hade en aning om vad som pågick ovanför deras huvuden. 1944 greps de av Gestapo, den tyska säkerhetspolisen, och fördes till koncentrationsläger. Endast pappan, Otto Frank, överlevde.
Under tiden i gömstället förde Anne dagbok som bevarats och blivit läst över hela världen.

Jag har läst dagboken flera gånger och även besökt gömstället i Amsterdam som nu är ett museum, och jag beundrar Anne Frank starkt. Jag blev oerhört  berörd av hennes berättelse och även det faktum att hon skrev så otroligt bra i en så ung ålder.
Jag har även läst ett fåtal böcker omkring henne och hennes familj. En gång kom jag över en där det fanns dokumenterat exakt vilka läger hon kom till och vad som hände henne där, men den tänker jag inte ens nämna för den var för hemsk att läsa och ingenting jag skulle tipsa andra om. Sedan så köpte jag också för ett tag sedan en gullig lite bok med sagor och noveller som Anne skrivit vid namn Berättelser från Gårdshuset.

En ö i havet av Annika Thor
 
Steffi och hennes lillasyster Nellie är två barn som bor i Wien. Andra världskriget har just brutit ut, och eftersom de är judar, beslutar föräldrarna att de ska försöka fly till Amerika. Medan de väntar på inresetillstånd skickas barnen till fosterhem i Sverige för en tid. Ett halvår på sin höjd, lovar deras pappa, men tiden går och går och det blir allt svårare för föräldrarna att ta sig ut ur Wien.
I Sverige övergår Steffi från flicka till kvinna. Många vill hjälpa henne, men det finns också de som tycker att såna som hon borde skickas tillbaka till där hon kom ifrån.
Steffis fostermor bor på en ö, men såsmåningom får Steffi bo inackorderad i Göteborg för att kunna studera. En sommar träffar hon Sven som är mycket äldre och jättegullig och hennes känslor för honom växer när det visar sig att hans familj är villiga att hjälpa Steffi. 

Jag har svårt att förklara handlingen, för det är fyra böcker där väldigt mycket händer, men det är några av mina absoluta favoriter och jag rekommenderar dem av hela mitt hjärta!

Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink
 
Otto Ullmann är tretton år när han skiljs från sina föräldrar. Året är 1939. Att vara jude och bo i Wien är ingen bra kombination. Föräldrarna väljer alltså, ytterst motvilligt, att sätta honom i säkerhet i Sverige.
I Sverige förflyttas han mellan olika barnhem och gårdar. När han kommer till godsherre Kamprad i Småland lär han känna sonen Ingvar och de blir bästa vänner, trots att Ingvar är aktiv medlem i nazistföreingen. Otto blir en av de första anställda på IKEA.
Ottos föräldrar bestämmer sig för att skriva ett brev om dagen till honom. Den här boken bygger på de 500 brev som kom fram.
 

En något svår, men fantastiskt vacker och gripande bok. Det krävs nog att man verkligen kan dyka ned i den ett tag och stanna där för att uppskatta den fullt ut, men då är den underbar!
 

//Johanna



Gör oss glada, kommentera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback